باج افزار (Ransomware)

باج افزار (Ransomware) :

کلمه باج افزار (Ransomware) را شاید نسبت به عناوینی مثل هک شدن، ویروس یا بدافزار کمتر شنیده باشید.

 

برای اولین بارسال 1998 چنین اتفاقی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و رفته رفته تا سال 2012 موارد متداولی در نقاط مختلف جهان به پلیس سایبری کشورها گزارش شد.

 

قربانی‌ این حملات هکر‌ها معمولا صاحبان مشاغل، نرم افزارهای حسابداری، برنامه نویسان یا سازمان‌هایی بودند که اطلاعات و اسناد مهم زیادی ذخیره و بایگانی کرده بودند.

اتفاقی که این افراد گزارش دادند بسیار ترسناک بود!

تصور کنید در هنگام کار کردن با سیستم خود هستید که ناگهان با صفحه سیاه یا پنجره‌های پاپ آپ (Pop Up) مواجه می‌شوید که هر چقدر کلیک میکنید هیچ اتفاقی نمی‌افتد!

پس از چند لحظه با پیام تهدید آمیزی روی صفحه یا ایمیلتان مواجه می‌شوید که خبر بدی برای شما دارد:

امکان دسترسی به کلیه‌ی فایل‌های سیستم مسدود شده و در ازای دسترسی مجدد به آن‌ها باید به هکر مبلغی (بین 40 دلار و گاهی حتی تا چندین هزار دلار هم گزارش شده) باج بدهید.

در صورت موفق شدن به خروج از این پیام و بازگشت به محیط ویندوز، شاهد این هستید که فرمت همه‌ی فایل‌ها یا حداقل بخش زیادی از فایل‌ها و فولدرهای شما عوض شده و سیستم شما امکان باز کردن آنها را ندارد.

اتفاقی که اینجا رخ داده است در واقع هکر از طریق یک بدافزار به سیستم شما نفوذ کرده و با رمزنگاری داده‌ها و پرونده‌ها سیستم شما را مختل می‌کند.

 

باج افزار (Ransomware)

چگونه بد افزار به سیستم منتقل می‌شود ؟

معمولاً هکرها از طریق ایمیل‌های ناشناس که حاوی یک لینک یا فایل World یا PDF است کاربر را تشویق به دانلود این فایل‌های باج افزار (Ransomware) می‌کنند.

 

یکی دیگر از روش‌های متداول هکرها استفاده از پنجره‌های پاپ آپ تبلیغاتی روی سایت‌ها است.

معمولاً با جملات وسوسه کننده یا هشدار دهنده مثل (روی دستگاه شما چندین ویروس شناسایی شد سریعاً برای پاکسازی کلیک کنید)

شما را وادار به کلیک کردن و نهایتاً دانلود فایل مخرب می‌کند.

در برخی موارد از پنجره‌های پاپ آپ ادعا می‌شود که در سیستم شما ویروس یا بدافزاری کشف شده و برای رفع این مشکل باید سریعاً مبلغی پرداخت کنید، در صورتی که اصلاً سیستم شما هک نشده و خطری داده‌های شما را تهدید نمی‌کند.

در اینجور موارد شخص کلاهبردار توانایی نفوذ به سیستم شما را ندارد اما با فریب دادن و سوء استفاده از ترس شما اقدام به باج گیری و کلاهبرداری میکند.

باج افزار (Ransomware)

 

باج افزار (Ransomware)

و اما راه حل چیست؟

همانطور که در نحوه‌ی ورود هکرها به سیستم شما توضیح دادیم، شخصی که قصد نفوذ به سیستم شما را دارد باید به یک نحوی فایل‌های مخرب یا اصطلاحاً تروجان (Trojan) خود را در پوشش یک فایل عادی وارد سیستم شما کند.

اگر از منابع ناشناس و مرموز (ایمیل‌های ناشناس، سایت‌هایی که به تازگی ساخته شده‌اند و یا افرادی که در پیامرسان‌ها برای شما لینک یا فایلی را فوروارد می‌کنند) فایلی دانلود نکنید تا حد بسیار زیادی در برابر باج افزارها ایمن خواهید بود.

 

ولی در صورتی که متناسب با شرایط کار یا تحصیلی‌تان با منابع جدید و متعددی سروکار دارید و ناچار به استفاده از این موارد هستید باید از آنتی ویروس‌هایی که مجهز به افزونه مخصوص باج افزار هستند یا نرم افزارهای تخصصی ضد باج افزار استفاده کنید.

 

نرم افزار‌هایی مثل Ransomware Defender و Abelssoft AntiRansomware  وجود دارند که ادعا می‌کنند با اسکن مداوم سیستم شما از ورود باج افزار (Ransomware) به سیستم شما جلوگیری می‌کنند.

 

همیشه سعی کنید از فایل‌های مهم بک آپ تهیه کنید، اینکار باعث میشه در صورتی که سیستم شما به باج افزار آلوده شده با برگشتن به آخرین بک آپ تا حدود زیادی از شر باج افزار خلاص شوید!

 

 یکی دیگر از اقداماتی که باید در صورت درگیر شدن سیستم با باج افزار انجام بدهید این است که سیستم آلوده را سریعاً از شبکه جدا کنید تا به باج افزار فرصت دسترسی به سرور و در نتیجه درگیر کردن کل شبکه را ندهید.

 

به طور کلی در صورت ورود باج افزار (Ransomware) به سیستم شما و نمایش پیام اخاذی در قبال بازگردانی فایل های شما اصلاً پیشنهاد نمی‌شود که مبلغ مورد نظر هکر را واریز کنید چون اولاً هیچ تضمینی برای اینکه هکر فایل های شما را برگرداند وجود ندارد و اینکه یا این کار موجب تشویق آن‌ها به ادامه‌ی اینجور کلاهبرداری‌ها می‌شوید.

 

بهترین کار مراجعه به شرکت‌های خدمات نرم افزاری برای بازگردانی فایل‌ها و حذف باج افزار است.

برای خرید لپ تاپ یا مشاوره رایگان و تخصصی با دنیای ارتباط از طریق سایت و واتساپ در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.