آنچه که درباره ارتقای سخت افزاری لپ تاپ باید بدانید؟

آیا لپ تاپ شما قدیمی و کند شده است؟ آیا هنگام بازی یا کار کردن با برنامه سنگین هنگ می کند؟ راه حل چیست؟ شاید در ابتدا فکر کنید بهتر است یک لپ تاپ جدید بخرید، اما خرید یک لپ تاپ جدید با قیمت‌های سرسام‌‌آور امروزی چندان به‌صرفه نیست. ارتقای لپ تاپ با جایگزینی بعضی از قطعات می تواند باعث بهبود عملکرد و صرفه جویی در هزینه شود یا زمان کافی برای شما فراهم کند تا یک مدل جدید خریداری کنید یا اینکه می تواند به طور کلی نیاز شما به لپ تاپ جدید را برطرف کند.

مواردی که باید قبل از ارتقای سخت افزاری لپ تاپ خود بدانید:
  • ارتقای لپ تاپ گارانتی آن را باطل می کند.
  • پروسه ارتقای لپ تاپ نیازمند صبر و حوصله است.
  • همه ی اجزا قابل تغییر نیستند.
آیا همه لپ تاپ ها قابل ارتقا هستند؟

لپ تاپ ها محبوب ترین نوع رایانه های شخصی هستند و فهمیدن دلیل آن سخت نیست. آنها یک ابزار ساده و قابل حمل هستند که برای اکثر مردم کاربرد دارند. با این وجود ، بزرگترین فرق اساسی آن ها با دسکتاپ ها قابلیت ارتقا سخت تر است. در دسکتاپ ها شما به کمک یک پیچ‌گوشتی و بازکردن چند پیچ ساده، به همه‌ی قطعات موجود در کیس دسترسی دارید و می توانید به راحتی قطعات را جایگزین کنید اما در لپ تاپ ها قضیه متفاوت است. در لپ تاپ ها انبوهی از قطعات ریز و درشت به طور فشرده در کنار هم قرار گرفته اند و این کار را سخت می کند. اما با وجود این محدودیت ساخت، شما می توانید با چند ترفند موجب ارتقا سخت افزار لپ تاپ خود شوید تا به عملکرد دلخواه‌تان برسید.

آیا خودم میتوانم آن را ارتقا دهم؟

هرچه لپ تاپ شما قدیمی تر باشد ، احتمال وجود قطعات قابل تعویض توسط شما بیشتر است. لپ تاپ های جدید دارای قطعاتی هستند که در جای خود چسب یا لحیم شده اند و برای تعمیر یا ارتقا نیاز به ابزارهای ویژه و تخصص حرفه ای دارند. معمولا پوشش لپ تاپ یک قطعه فلزی است که بدون آسیب رساندن به آن امکان دسترسی به قطعات وجود ندارد بنابراین ارتقای لپ تاپ توسط خودتان بدون دانش و ابزار مناسب ایده خوبی نیست.

نحوه اطلاع از قطعات قابل ارتقای لپ تاپ

راحت ترین راه برای مشاهده قطعات قابل ارتقا در لپ تاپ، مراجعه به سایت شرکت سازنده است. اما راه حل دیگری هم برای فهمیدن این موضوع وجود دارد:

یک ابزار رایگان و جالب جهت اطلاع از بخش های قابل ارتقای سیستم مراجعه به وب سایت شرکت کروشیال است که با مشخص کردن شرکت سازنده و مدل لپ تاپ، می توانید اطلاعات مفیدی را مشاهده کنید.

ارتقای لپ تاپ برای کدام قطعات امکان پذیر است؟

سه قسمت که می توانید به طور کامل ارتقا دهید:

  • رم
  • ذخیره سازی
  • باتری

معمول ترین ارتقا سخت افزاری که بر روی لپ تاپ ها می توان انجام داد، ارتقا رم و حافظه ذخیره سازی اطلاعات است. تعویض هارد دیسک کهنه و کند با  SDD های جدید و سریع، سرعت خارق العاده ای را به سیستم شما به هنگام باز کردن برنامه ها و بارگذاری صفحات می دهد. اگر رم نصب شده بر روی دستگاه شما ۴ گیگابایت است، ارتقا به نمونه های ۸ گیگابایت و یا ۱۶گیگابایت راندمان کاری شما و توان مولتی تسکینگ دستگاه را به شدت افزایش می دهد.

سایر سخت افزارهای لپ تاپ مانند CPU (واحد پردازش مرکزی) یا GPU (واحد پردازش گرافیک) – یا ادغام این دو – به طور کلی قابل ارتقا نیستند.

همین امر در مورد درگاه های داده ، مانند ارتقا پورت USB 3.0 به فناوری سریعتر مانند Thunderbolt 3 نیز صدق می کند.

ارتقای سخت افزاری لپ تاپ

ارتقای رم لپ تاپ

معمولاً هر لپ تاپ فقط یک یا دو اسلات رم دارد. گاهی اوقات یک اسلات رم یدکی وجود دارد که خالی است. در این صورت ، شما احتمالاً می توانید رم جدید بخرید و رم قدیمی را حذف نکنید.

مطمئن شوید که رم مناسب مدل لپ تاپ خود را خریداری می کنید (DDR2 , DDR3, DDR4, …) برای مثال نمیتوانیم رم DDR3 را برای لپ تاپی که DDR4  است استفاده کنیم. همچنین حداکثر حجم پشتیبانی شده‌ و میزان فرکانس مناسب برای هر اسلات مقدار خاصی است که باید به آن توجه کنید. اطلاعاتی از این دست را معمولاً در سایت سازنده محصول می‌توان پیدا کرد.

چه مقدار رم لازم دارم؟

اگر لپ تاپ شما 4 گیگابایت رم یا کمتر دارد ، ارتقا به 8 گیگابایت ایده خوبی است. اگر فقط 2 گیگابایت یا کمتر داشته باشید ، اگر لپ تاپ شما فقط برای استفاده سبک مانند ایمیل و پردازش کلمات باشد ، ممکن است با ارتقا به 4 گیگابایت کنار بیایید.

شما احتمالاً بیش از 8 گیگابایت نیاز نخواهید داشت ، زیرا هر برنامه ای که به رم زیادی نیاز داشته باشد به CPU و GPU سریعتر از لپ تاپ قدیمی شما احتیاج خواهد داشت و شما نمی توانید این قطعات را ارتقا دهید.

ارتقای سخت افزاری لپ تاپ/ ارتقای لپ تاپ

ارتقا درایو ذخیره ساز لپ تاپ

معمولاً ساده ترین راه برای بهبود عملکرد کلی لپ تاپ ، جایگزینی هارد دیسک (HDD) با SSD است که بسیار سریعتر است. حتی اگر لپ تاپ شما خیلی قدیمی باشد می توانید با جایگزینی هارد 2.5 اینچی HDD با هارد 2.5 اینچی SSD از مزایای ارتقا بهره مند شوید و سرعت لپ تاپ خود را حتی تا 30 درصد بهبود دهید.

اگر از قبل SSD دارید ، هنوز هم می توانید از مزایای ارتقا بهره مند شوید. گزینه های جدیدتر یا Premium SSD برای لپ تاپ شما ممکن است وجود داشته باشند. اگر SSD شما کوچک است و به طور منظم پر می شود باعث کندی عملکرد لپ تاپ می شود. درایوهای ذخیره سازی هرچه فضای خالی بیشتری داشته باشند سریعتر کار می کنند ، بنابراین یک SSD بزرگتر قطعا از مزیت سرعت بالاتر برخوردار است.

راه حل دیگر برای ارتقای درایو ذخیره ساز لپ تاپ استفاده از قطعه ای به نام Caddy است. شما می توانید هارد دیسک قدیمی خود را با هدف آرشیو و ذخیره سازی اطلاعات حفظ کرده و یک درایو SSD را نیز به لپ تاپ خود اضافه نمایید. در گذشته این قطعه را با نام HDD Caddy  می شناختیم که عموما برای افزودن یک هارد دیسک جدید به لپ تاپ کاربرد داشت. اما در سالهای اخیر و با ورود SSD ها امکان استفاده از این درایو ها نیز محیا شده است. Caddy دارای یک بدنه مشابه با درایو نوری یا ODD است. با بیرون آوردن درایو نوری از لپ تاپ، می توان Caddy را با یک SSD پر کرده و درون جایگاه سی دی/دی وی دی رام قرار داد. هر چند که در این حالت باید قید استفاده از درایو نوری را بزنید، اما با جایگزین کردن یک SSD، سرعت سیستم شما به طور باورنکردنی افزایش پیدا خواهد کرد.

چه تفاوتی بین هارد دیسک و SSD وجود دارد؟

هارد دیسک ها یک فناوری قدیمی هستند. آنها ذخیره سازی طولانی مدت با ظرفیت بالا را فراهم می کنند ، معمولاً در لپ تاپ ها از حدود 1 ترابایت تا 2 ترابایت ظرفیت متغیر دارد و از سیستم عامل رایانه گرفته تا موسیقی ، عکس و پرونده های ویدیویی در آن نگهداری می شوند. آنها از مکانیسم دیسک چرخان مغناطیسی استفاده می کنند و ذخیره سازی با ظرفیت بالا را نسبتاً ارزان ارائه می دهند.

SSD ها چندین برابر سریعتر از هارد دیسک ها هستند ، اما هزینه آنها برای هر مگابایت بیشتر است. معمولاً ظرفیت یک SSD نسبت به هارد دیسک جایگزین آن کمتر است اما معمولاً ارزش آن را دارد که برای افزایش کارایی فضای ذخیره سازی خود را کوچک کنید.

SSD ها علاوه بر سرعت بسیار بالا ، سبکتر هستند ، مصرف انرژی کمتری دارند (عمر باتری را بیشتر می کنند) و معمولاً خنک تر از هارد دیسک ها هستند. همچنین دوام آن ها کمی بیشتر است و لرزش کمتری نسبت به هارد دیسک دارد.

ارتقا باتری لپ تاپ

باتری ها فرسوده می شوند. جایگزین کردن یک باتری تازه ، می تواند مدت زمان شارژدهی بیشتری برای شما فراهم کند ، حتی اگر این باتری همان مدل باتری قدیمی شما باشد.

آیا باتری شما قابل جابجایی است؟

در لپ تاپ های قدیمی که دارای باتری قابل جابجایی هستند ، تعویض آن معمولاً به راحتی فشردن شاسی قفل باتری ، برداشتن باتری قدیمی و جایگزینی آن است. متأسفانه ، بسیاری از لپ تاپ های مدرن برای این منظور طراحی نشده اند. ممکن است در پشت قسمت های دیگر پنهان شده و یا حتی در جای خود با چسب ثابت شده باشند.

قبل از خرید باتری جدید

مطمئن شوید که باتری مورد نظر شما برای خرید دقیقاً با مدل لپ تاپ شما مطابقت دارد. هر باتری پارت نامبر خاصی دارد که کد اختصاصی می‌باشد که بر روی آن درج شده است و می توانید با استفاده از آن مدل دقیق قطعه مورد نظر را شناسایی کرده و جایگزین مناسب را پیدا کنید. باتری ها به گونه ای طراحی می شوند که در یک لپ تاپ خاص قرار بگیرند – از تهیه باتری غیر متناسب خودداری کنید.

قبل از خرید باتری جدید ، بررسی کنید که آیا حافظه رم و فضای ذخیره سازی لپ تاپ شما قابل ارتقا است (یا آیا به صرفه است) اگر آنها قابل ارتقا نیستند ، قبل از اینکه لپ تاپ شما نیاز به تعویض داشته باشد ، فکر کنید چه مدت می توانید از آن استفاده کنید.

جمع بندی

بوت آپ طولانی مدت ، وقفه های بی پایان ، سرعت کم و راه اندازی طولانی مدت برنامه ها به معنای از دست رفتن قدرت لپ تاپ شما است و هرچه قدیمی تر باشد ، سرعت آن کندتر می شود. اما شما می توانید به جای دور انداختن لپ تاپ قدیمی، با داشتن اطلاعات مناسب ، ابزار و کمی آمادگی، عملکرد آن را حتی از لپ تاپ جدید هم بهتر کنید.

بیشتر بخوانید: (معرفی و مقایسه انواع مختلف هارد لپ تاپ)

بیشتر بخوانید: (معرفی و مقایسه انواع مختلف رم لپ تاپ)

 

برای خرید لپ تاپ یا مشاوره رایگان و تخصصی با دنیای ارتباط از طریق سایت و واتساپ در ارتباط باشید.

3 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.